Monday, 21 August 2017
Wednesday, 16 August 2017
Kursus Pembangunan Blog (Pembelajaran Reflektif)
Tarikh: 16.8.2017, Rabu
Tempat: Makmal E-learning, CDeC
Oleh: Nor Akashah Binti Kassim
Kehadiran: Wakil dari setiap Jabatan (PIS)
Kehadiran: Wakil dari setiap Jabatan (PIS)
Objektif:
Sesi Perkongsian Penggunaan salah satu teknologi web 2.0 iaitu blogspot sebagai medium perkongsian pembelajaran dalam TECC room.
Penggunaan teknologi berasaskan web dalam pendidikan mendorong kepada transformasi peranan pensyarah dan pelajar.
Selain daripada berperananan sebagai penyampai
maklumat, pensyarah kini berperanan sebagai perancang strategi kepada
aktiviti pengajaran dan pembelajaran TVET berasaskan web sebagai fasilitator.
Manakala pelajar bukan sahaja menjadi penerima maklumat daripada pensyarah semata-mata tetapi pelajar kini boleh menjadi penyumbang aktif kepada
pelbagai maklumat.
Berikut adalah peranan pelajar dalam menggunakan aplikasi web 2.0 dalam pendidikan :
A) Pelajar Sebagai Penyumbang Kandungan
Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain.
A) Pelajar Sebagai Penyumbang Kandungan
Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain.
B) Pelajar Sebagai Penyumbang Aktiviti Pembelajaran Dua Hala
Menerusi web khususnya melalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya.
Menerusi web khususnya melalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya.
C) Pelajar Sebagai Pengkritik
Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan.
Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan.
Aktiviti ini menggalakkan pelajar kepada
penerokaan ilmu yang berkaitan dengan bahan atau subjek yang hendak
dikritik disamping bijak berhujah mengenai sesuatu isu.
Labels:
blog
Tuesday, 15 August 2017
TAHNIAH!!! TEAM PIS muncul sebagai MOST ACTIVE MOOC AWARD
15.08.2017: Semalam, team dari PIS menang Gold Medal dalam National e-content development Competition di UiTM Shah Alam.

Membawa topik English for TVET: Effective Oral Presentation Skills dengan menggunakan MOOC (Massive Open Online Course) platform, ia juga dianugerahkan special award disamping 3 IPTA yang lain iaitu UMT, UiTM kedah, UiTM kelantan .
![]() |
Pembangun MOOC dari Jabatan Pengajian Am PIS |


Wednesday, 9 August 2017
Penggunaan TECC dalam PIS
Penggunaan TECC room telah mula dijalankan dalam pembelajaran TVET di Politeknik
Perkongsian dari Pelajar Diploma Pengurusan Pelancongan, Semester 4
TECC merupakan singkatan bagi Technology Enable Colaborative Classroom
Penggunaan teknologi menggunakan aktiviti berikut dalam mengendalikan kelas dalam bilik TECC:
Perkongsian dari Pelajar Diploma Pengurusan Pelancongan, Semester 4
TECC merupakan singkatan bagi Technology Enable Colaborative Classroom
Penggunaan teknologi menggunakan aktiviti berikut dalam mengendalikan kelas dalam bilik TECC:
- melayari maklumat,
- penilaian formatif,
- penglibatan refleksi,
- meneroka dan menyampaikan idea
- mengarkibkan kemajuan / portfolio
- latihan kolaboratif dalam talian, dsb.
Labels:
TECC Politeknik
Tuesday, 1 August 2017
Penyertaan saringan PIS dalam EDOLA 2017 ( TVET tunes)
eDOLA 2013: TVET Tunes?
Status Penyertaan PIS?
Sebanyak 6 penyertaan telah dihantar mewakili PIS bagi pertandingan ini
- Pertandingan ini terbuka kepada PELAJAR POLITEKNIK
- Tema bagi pertandingan ini adalah “A SYMPHONY TO REMEMBER”
- Bahasa yang digunakan perlu mengikut kurikulum yang sedang berkuat kuasa.
- Lirik adalah dalam bentuk Formula / Tips / Nota berdasarkan kurikulum semasa.
- Peserta perlu menghasilkan video sepanjang 2 HINGGA 3 MINIT menggunakan perisian ACAPELLA (from PiePlayPost Dilarang menggunakan sebarang music minus-1.
- Bunyi hanya boleh dihasilkan menggunakan peralatan TVET (Spanar / Tetikus/ Penukul dll), tangan, kaki, suara beserta satu instrumen muzik sahaja (Gitar / Piano / Keyboard / Drum dll) dibenarkan.
- Peserta dikehendaki menggunakan perkusi (Percussion) didalam video yang dihasilkan. Sebarang melodi pihak ketiga yang digunakan peserta perlu menyatakannya atau dikreditkan tajuk melodi tersebut dalam video muzik pertandingan ini.
- Penyertaan boleh dihantar minimum 3 hingga 5 video muzik bagi setiap Politeknik dan dilakukan secara individu atau berkumpulan (1 hingga 3 orang) beserta seorang penyelia (pensyarah).
Status Penyertaan PIS?
Sebanyak 6 penyertaan telah dihantar mewakili PIS bagi pertandingan ini
Alexson Alextar anak Jangga
|
Typography (typeface)
|
TUNES0125
|
Ahmad Azim Bin Abdul Latif
|
Terms of Advertising
|
TUNES0127
|
Muhammad Haneef Irfan Bin Mohd Saad
|
Kitchen World
|
TUNES0130
|
MOHAMAD ZULHANAFI BIN ZULKARNAIN
|
TELEPHONE SET
|
TUNES0132
|
MUHAMMAD TAUFIQ BIN AHMAD SANUSI
|
SS7
|
TUNES0133
|
Aina Qhairunniesha bt Rusazali
|
Highland in Malaysia
|
TUNES0134
|
Subscribe to:
Posts (Atom)