Wednesday, 22 November 2017

Pertandingan E-learning Video (Engeneering mathematic)

PENYERTAAN DAN KEPUTUSAN PERTANDINGAN 
Berikut merupakan Top 10 dari 40 penyertaan yang telah dihantar
Tahniah kepada semua pemenang
  1. Trigonometry  DBM1013 - ENGINEERING MATHEMATICS 1
  2.  Quotient Rule DBM2013 - ENGINEERING MATHEMATICS 2
  3.  Statistics- DBM3013 - ENGINEERING MATHEMATICS 3 (CHAPTER LINEAR PROGRAMMING only) 
 
  1.  Complex number- DBM1013 - ENGINEERING MATHEMATICS 1
  2.  NUMERICAL METHOD  - DBM3013 - ENGINEERING MATHEMATICS 3 @ DBM3023 - ELECTRICAL ENGINEERING MATHEMATICS
  3.  Linear programming: graphical method- DBM3013 - ENGINEERING MATHEMATICS 3 @ DBM3023 - ELECTRICAL ENGINEERING MATHEMATICS
  4.  Logarithmic Function - DBM2013 - ENGINEERING MATHEMATICS 2
  5.  MATRICES- DBM1013 - ENGINEERING MATHEMATICS 1
  6.  GRAPHICAL METHOD:MAXIMIZATION- DBM3013 - ENGINEERING MATHEMATICS 3
  7.  Differentition - Chain Rule- DBM2013 - ENGINEERING MATHEMATICS 2

Bengkel Semakan Platform MOOC PIS

22 Nov, Makmal Elearning PIS: Jawatankuasa e-learning PIS mula mengorak langkah setapak kehadapan lagi kearah pembelajaran Massive Open Online Course, MOOC di Politeknik. hasil bimbingan master of MOOC PIS, Pn Catherine, beberapa pensyarah telah membangunkan beberapa platform.
 Usaha pembangunan MOOC direalisasiksn dengan memperkenalkan konsep 1 jabatan 1  platform MOOC.  Proses pembangunan yang mula dilaksanakan selama 6 bulan, disemak semula hari ini bagi setiap jabatan.

Antara platform MOOC yang telah dibangunkan menggunakan web openlearning.com adalah seperti berikut:
1.Jabatan Pelancongan & Hospitaliti-  customer service & satisfaction
2. Jabatan pengajian Am- Dua 6022: komunikasi & pebyiaran islam
3. Jabatan kejuruteraan Mekanikal - djj2022 electrical technology
4.Jabatan Rekabentuk & Komunikasi Visual - textile studies
5. Jabatan Kejuruteraan Elektrik- electronic circuit aided design
6. Jabatan Matematik Sains dan Komputer -ordinary diffrential equation

Pembentangan wakil dari setiap jabatan turut dihadiri oleh Timbalan Pengarah Akademik, En Norizam bin Sekak. Beliau berharap agar MOOC ini dapat berjalan seperti yang dirancang dan lebih kehadapan setelah salah satu MOOC JPA bertajuk Oral Presentation Skills yang telah memenangi award sebelum ini.

Dengan berakhirnya bengkel ini, sesi Disember 2017 akan menyediakan Massive Open Online Course , MOOC untuk pelajar Politeknik Ibrahim Sultan dalam pengajaran dan pembelajaran

Sunday, 10 September 2017

3 Video dari PIS layak sebagai Finalist #Edola2017. Like segera tanda sokongan anda!!!

Senarai Video PIS Finalist #Edola2017

E-Convergence

TVET ENRICHING 21ST CENTURY SKILL IN CREATIVE DESIGN


like sini

eMCC

PIS Fundamental of Photography Rule of Third

like sini

POLITV Best News

E Learning in Polytechnic

like sini

Sila LIKE video ini di YouTube tanda sokongan kepada team PIS sebagai pemenang Malaysian Choice Awards untuk setiap kategori.

Terima kasih!

#eDOLA2017

Wednesday, 16 August 2017

Kursus Pembangunan Blog (Pembelajaran Reflektif)

Tarikh: 16.8.2017, Rabu
Tempat: Makmal E-learning, CDeC
 Oleh: Nor Akashah Binti Kassim
Kehadiran: Wakil dari setiap Jabatan (PIS)

Objektif:
Sesi Perkongsian Penggunaan salah satu teknologi web 2.0 iaitu blogspot sebagai medium perkongsian pembelajaran dalam TECC room.
Penggunaan teknologi berasaskan web dalam pendidikan mendorong kepada transformasi peranan pensyarah dan pelajar.
Selain daripada berperananan sebagai penyampai maklumat, pensyarah kini berperanan sebagai perancang strategi kepada aktiviti pengajaran dan pembelajaran TVET berasaskan web sebagai fasilitator. Manakala pelajar bukan sahaja menjadi penerima maklumat daripada pensyarah semata-mata tetapi pelajar kini boleh menjadi penyumbang aktif kepada pelbagai maklumat.
Berikut adalah peranan pelajar dalam menggunakan aplikasi web 2.0 dalam pendidikan :
         A) Pelajar Sebagai Penyumbang Kandungan
          Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain.               
B) Pelajar Sebagai Penyumbang Aktiviti Pembelajaran Dua Hala
     Menerusi web khususnya melalui  ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya.
C) Pelajar Sebagai Pengkritik
       Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan. 
 Aktiviti ini menggalakkan pelajar kepada penerokaan ilmu yang berkaitan dengan bahan atau subjek yang hendak dikritik disamping bijak berhujah mengenai sesuatu isu.