Thursday, 26 May 2022

 BENGKEL PEMBANGUNAN APLIKASI AR- UNITY (AUGMENTED REALITY) DAN
ASAS PERMODELAN 3D MENGGUNAKAN PERISIAN BLENDER

16.05.2022 – 19.05.2022

Dalam usaha mencapai aspirasi yang tinggi dalam persekitaran persaingan global dan ledakan
revolusi industri 4.0, tidak terkecuali bidang pendidikan juga mengalami transformasi digitalisasi yang luas. Bagi menghasilkan modal insan dan pelajar yang berkemahiran digital dan celik IT/Multimedia, tidak dinafikan bahawa proses perlaksanaan proses transformasi pendidikan perlu digerakkan dan ditambahbaikan terhadap kurikulum / subjek program, kemudahan makmal dan juga keupayaan serta kompetensi kemahiran pensyarah atau pengajar itu sendiri. Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) abad 21 adalah merujuk kepada beberapa kompetensi teras, iaitu kolaboratif, celik digital, kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah. Dalam abd 21,banyak kemahiran yang perlu dikuasai oleh pengajar. Para pengajar atau pensyarah perlu beralihkepada beberapa aspek memandangkan proses pengajaran dan pembelajaran untuk abad 21 amatmencabar. Bagi merealisasikan matlamat berkenaan, kursus/bengkel upskilling perlu diberikankepada pensyarah, maka antara cadangan adalah bengkel AR (Augmented Reality) bagi memberipengetahuan secara teori dan praktikal.

Matlamat utama bengkel ini adalah untuk memberi pengetahuan dan kecekapan pensyarah dalam pembanggunan Aplikasi Augmented Reality dan Asas Permodelan 3D Menggunakan Perisian Blender dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Di samping itu, memperkayakan kemahiran digital di kalangan pensyarah Politeknik Ibrahim Sultan.




Wednesday, 18 May 2022

 

BENGKEL GAMIIKASI DALAM PdP – APLIKASI METAVERSE

11 MEI 2022


Gamification adalah satu pendekatan pendidikan untuk memberi  motivasi kepada pelajar untuk belajar dengan menggunakan unsur permainan dalam pembelajaran. Matlamatnya adalah untuk memaksimumkan keseronokan dan penglibatan dengan menarik minat pelajar dan memberi inspirasi kepada mereka untuk terus belajar.

E pembelajaran, berdasarkan ICT moden, mewujudkan prasarana yang baik bagi pelaksanaan gamification dalam pengajaran dan pembelajaran. Konsep gamifikasi boleh diterapakan di dalam kelas bersama para pelajar menggunakan aplikasi atas talian. Terdapat pelbagai aplikasi di laman sesawang mengikut citarasa, keperluan serta tahap dan hampir kesemuanya boleh digunakan secara percuma dan pensyarah hanya perlu mendaftar sahaja

Melalui kursus ini, peserta akan didedahkan dengan intensiti kemairan asas.  Antara komponen yang  dilatih adalah:

  1. Mengenali platform untuk membangunkan gamifikasi
  2.  Menggunakan platform gamifikasi
  3. Membangunkan aplikasi gamifikasi



























Wednesday, 2 September 2020

 

KURSUS VIRTUAL REALITY DEVELOPMENT USING MAYA & UNITY SIRI 1
12 – 16 Julai 2020, E Learning Lab, CDeC

KURSUS VIRTUAL REALITY DEVELOPMENT USING MAYA & UNITY SIRI 2
23 – 27 Ogos 2020, E Learning Lab, CDeC

Jawatankuasa e learning Politeknik Ibrahim Sultan bersama Creative Design Center (CDeC) telah menganjurkan kursus Virtual Reality Development Using Maya & Unity Siri 2. Kursus  dilaksanankan bagi tujuan mendedahkan peserta kepada pembangunan Virtual Reality (VR) yangboleh digunakan dalam PdP. Kursus siri kedua dilaksanakan selama lima hari dan kandungan kursus berkaitan dengan aplikasi Unity. Aplikasi Unity adalah platform atau enjin untuk menghasilkan VR yang akan memberi kesan suasana pengalaman maya kepada pengguna.

Teknologi Realiti Maya atau Virtual Reality (VR) adalah persekitaran yang dihasilkan oleh komputer. Kebanyakan persekitaran realiti maya menumpu kepada pengalaman visual, dipaparkan sama ada pada skrin komputer atau melalui paparan stereoskop khas. ; tetapi sebahagian simulasi memasukkan maklumat deria tambahan, seperti bunyi melalui pembesar suara atau fon kepala. Sesetengah sistem termaju dan sistem ujian memasukkan maklumat sentuh, yang dipanggil suap balas terhad. Ramai orang melihat teknologi VR sebagai satu model untuk dunia sebenar.

Teknologi VR dapat digunakan untuk menunjang pendidikan serta meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar. Sebagai, penerapan teknologi VR dapat digunakan dalam proses pembelajaran. Dengan mengaplikasikan teknologi VR dalam mata pelajaran, pelajar-pelajar dapat membuat eksperimen berdasarkan objek yang berbagai bentuk yang ada di persekitaran kawasan dalam realiti maya. Selain itu, teknologi VR dapat digunakan untuk pembelajaran lain yang kompleks dan sulit untuk dilakukan secara nyata.



Monday, 27 July 2020

 

Webinar Penilaian Interaktif dalam Talian

20 -22 Julai 2020


Jawatankuasa PdP , Politeknik Ibrahim Sultan telah menganjurkan  Webinar Penilaian Interaktif dalam Talian. Bengkel ini  dilaksanakan selama tiga hari  dengan menggunakan medium Webex. Setiap sesi webinar berlangsung selama 2 jam sehari. Setiap sesi di laksanakan secara teori dan praktikal dengan menggunakan online tools seperti Flipgrid, Menti metre, Wikelet, Breakout rooms Teams, Padlet dan sebagainya.


Tarikh

Tajuk

20.07.2020

Webinar 1

Aplikasi Digital untuk Kuiz dan  Listening Test

21.07.2020

Webinar 2

Aplikasi Digital untuk Pembentangan, Role Play dan Sesi Temudaga

22.07.2020

Webinar 3

Aplikasi Digital untuk Penulisan , Tugasan dan e-Portfolio




Tuesday, 16 June 2020

 

Kursus LMS & Big Blue Button 

10 Jun 2020


Pandemik COVID-19 telah banyak mengubah lanskap kehidupan manusia pada hari ini. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan panduan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) semasa PKP bermula 1 April 2020 yang merangkumi pembelajaran secara atas talian menggunakan platform bersesuaian supaya pelajar tidak ketinggalan dalam pendidikan. 

Pendidik perlu melengkapkari diri dengan kemahiran dan pengetahuan asas mengenaai penggunaaan platform yagng berseuaian untuk memastikan pesyarah dan pelajar dapat Bersama dalam sesi PDPDT secara optimum.