Tarikh: 16.8.2017, Rabu
Tempat: Makmal E-learning, CDeC
Oleh: Nor Akashah Binti Kassim
Kehadiran: Wakil dari setiap Jabatan (PIS)
Kehadiran: Wakil dari setiap Jabatan (PIS)
Objektif:
Sesi Perkongsian Penggunaan salah satu teknologi web 2.0 iaitu blogspot sebagai medium perkongsian pembelajaran dalam TECC room.
Penggunaan teknologi berasaskan web dalam pendidikan mendorong kepada transformasi peranan pensyarah dan pelajar.
Selain daripada berperananan sebagai penyampai
maklumat, pensyarah kini berperanan sebagai perancang strategi kepada
aktiviti pengajaran dan pembelajaran TVET berasaskan web sebagai fasilitator.
Manakala pelajar bukan sahaja menjadi penerima maklumat daripada pensyarah semata-mata tetapi pelajar kini boleh menjadi penyumbang aktif kepada
pelbagai maklumat.
Berikut adalah peranan pelajar dalam menggunakan aplikasi web 2.0 dalam pendidikan :
A) Pelajar Sebagai Penyumbang Kandungan
Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain.
A) Pelajar Sebagai Penyumbang Kandungan
Keupayaan untuk mencipta serta memanipulasi maklumat untuk memanipulasi maklumat yang dipaparkan, membekalkan maklumat tambahan dan seterusnya menyebarkannya kepada orang lain.
B) Pelajar Sebagai Penyumbang Aktiviti Pembelajaran Dua Hala
Menerusi web khususnya melalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya.
Menerusi web khususnya melalui ruang forum, pelajar boleh melakukan aktiviti tambahan seperti perkongsian idea, bahan dan sebagainya.
C) Pelajar Sebagai Pengkritik
Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan.
Sebagai contoh kenyataan akhbar atau teks ucapan boleh dijadikan bahan kritikan.
Aktiviti ini menggalakkan pelajar kepada
penerokaan ilmu yang berkaitan dengan bahan atau subjek yang hendak
dikritik disamping bijak berhujah mengenai sesuatu isu.
No comments:
Post a Comment